Share
10 verpakkingstips voor e-commerce

 Time is money – en binnen de e-commerce sector geldt dat waarschijnlijk nog meer. We willen dat elke bestelling in sneltreinvaart van punt A naar punt B geraakt. Maar niet alleen snelheid is belangrijk. Je wilt natuurlijk ook dat je producten goed beschermd en op een efficiënte manier bij de eindklant geraken. Aan een beschadigd product heeft niemand iets… Snelheid, efficiëntie en klanttevredenheid zijn dus drie onmisbare factoren in de e-commerce. Deze 10 verpakkingstips helpen je op weg om je e-commerce verpakkingen tot een succes te maken.

Onze tien verpakkingstips voor e-commerce

► Tip 1: win tijd dankzij dozen met automatische bodem

De eerste uit onze lijst van verpakkingstips draait om dozen met een automatische bodem. Zoals de naam al doet vermoeden is dit soort dozen zeer snel gevouwen, véél sneller dan een gewone doos. De doos wordt automatisch opgezet als je op de zijwanden drukt. Zo verliezen je inpakkers geen kostbare seconden. Een doos met automatische bodem is opgezet in 9 seconden. Bij een standaarddoos duurt dat gemiddeld 22 seconden. Een groot verschil aan het einde van de werkdag! Een inpakker die per dag 250 pakjes verwerkt, spaart hierdoor maar liefst 1 uur werk uit!

► Tip 2: bespaar kosten dankzij dozen op maat

Het transport kan er bij momenten heftig aan toe gaan. Wil je je producten veilig tot bij de klant krijgen, dan zal je je producten stevig moeten beschermen met schokwerend materiaal. Maar dat materiaal vormt vaak een grote kost voor een e-commerce bedrijf – een kost die je liever tot een minimum wilt beperken. Kies daarom voor een doos met een variabele vulhoogte of voor een dekseldoos. Zulke dozen pas je gewoon aan in de hoogte, in functie van je product. Enorm handig want zo moet je veel minder opvulmateriaal gebruiken per doos!

► Tip 3: denk aan het milieu met recyclebare verpakkingen

Consumenten hechten steeds meer belang aan het milieu. Een té grote doos boordevol opvulmateriaal kan voor veel consumenten niet meer door de beugel. Zorg ervoor dat je dozen zijn aangepast aan de omvang van het product, maar ook dat ze recyclebaar zijn. Milieuvriendelijke verpakkingen zullen zeker kunnen rekenen op de tevredenheid van je klanten en je imago alleen maar ten goede komen!

Tip 4: voorzie een makkelijke retourverzending

 

Stel, je koopt online een kledingstuk maar dat blijkt toch niet zo goed te passen. Dan wil je het toch gewoon terugsturen? Veel webshops bieden die optie aan maar dan moet je klant wel over een goede retourdoos beschikken. Dankzij een verzendzak of doos met retoursluiting is dat probleem voor de klant opgelost! De doos heeft een zelfklevende sluitstrip die men gebruikt als het pakje opnieuw moet worden gestuurd. Makkelijk voor de klant, want hij moet geen nieuwe doos meer zoeken. En makkelijk voor jou, want je bent zeker dat je product in een stevige doos terug bij jou wordt geleverd. Zo kan je het product opnieuw aanbieden in je webshop.

Doos met retoursluiting voor e-commerce.

Tip 5: voorkom ongelukjes met extra stevige dozen

Ook al zijn je producten goed beschermd, je wilt dat de doos zelf liefst onbeschadigd bij de klant geraakt. Veel klanten beschouwen een beschadigde doos als een slecht teken… En je wilt natuurlijk elke negatieve indruk bij de klant vermijden. Voor een nog betere bescherming van je producten kies je daarom best voor een robuustere doos in dubbelgolfkarton. Een dubbelgolfdoos heeft 2 lagen karton en is dus veel beter bestand tegen schokken in vergelijking met een standaard enkelgolfdoos.

Tip 6: laat je merk opvallen met gepersonaliseerde verpakkingen

Klanten appreciëren je pakjes nog meer als deze er aantrekkelijk uitzien – bijvoorbeeld door je logo of huiskleuren te gebruiken. Gepersonaliseerde verpakkingen zitten duidelijk in de lift. Ze geven je merk meer zichtbaarheid en zorgen ook voor meer tevredenheid bij je klanten. Uit onderzoek blijkt dat een aantrekkelijke en gepersonaliseerde verpakking door 40% van de klanten wordt gedeeld op social media of aangeraden bij kennissen.1

Tip 7: verpak sneller met de juiste verpakkingsmachines

 

Je verpakking zo nauw mogelijk laten aansluiten rond je product zou altijd je streefdoel moeten zijn. Lukt dat niet 100%, dan zal je de lege ruimtes in je pakket moeten opvullen. Dat brengt ons bij nummer 7 van onze verpakkingstips. Maak zelf je opvulmateriaal in de vorm van noppenfolie, luchtkussens of opvulpapier. Het enige wat je nodig hebt? Een degelijke papierkussen- of luchtkussenmachine. Die kan je in veel gevallen gewoon huren (zoals bij RAJA) zodat je geen grote investeringen moet doen.

PDF Keuzegids voor verpakkingsmachines RAJA

Tip 8: kies een aangepaste bescherming voor je producten

Niet alle producten kan je in een doos steken en omwikkelen met standaard papier- of luchtkussens. Zorg er dus voor dat je verpakkingsmateriaal goed is aangepast aan je product. Etenswaren of geneesmiddelen verzend je bijvoorbeeld best in een isothermische doos. Hierdoor zijn ze gegarandeerd beschermd tegen temperatuurschommelingen en te hoge temperaturen. Verzend je elektronische apparatuur of onderdelen? Vergeet dan niet om antistatische verpakkingen te gebruiken. Je herkent dit soort verpakkingen altijd aan hun roze kleur. En dan zijn er ook nog verzendkokers – ideaal voor grote foto’s of posters.

Tip 9: zorg voor makkelijk te openen dozen

Wanneer je klant zijn pakje ontvangt, denkt hij maar aan één ding: het zo snel mogelijk openen! Maak het je klant dus niet moeilijk en zorg ervoor dat zijn doos vlot open te maken is. 55% van de klanten ergert zich eraan als hun pakje moeilijk te openen is*. Overdrijf tijdens het inpakken niet met te veel lagen verpakkingstape maar kies voor een stevige tape waarvan je maar 1 laag nodig hebt. Met een openscheurperforatie maak je het leven van je klant zelfs nog makkelijker. Met hetzelfde gemak als het openen van een ritssluiting kan hij zijn bestelling uitpakken.

Tip 10: verlies geen tijd dankzij een efficiënte magazijninrichting

Efficiëntie komt om de hoek kijken nog voor dat je aan het verpakken toe bent. Zorg er dus voor dat je je producten overzichtelijk opslaat met een ordelijke magazijninrichting. Met stapel- en magazijnbakken kan je alles ordelijk sorteren en je orderpicking vlotter laten verlopen. Hoe sneller je je pakjes verwerkt krijgt met de juiste verpakkingstips, hoe sneller ze bij je klanten geraken en hoe blijer iedereen zal zijn. Daar doen we het toch voor!

Bespaar tijd dankzij een ordelijke magazijninrichting

Bron:
1E-commerce Packaging Preferences Survey Shorr

Sharing is caring!

Categorieën: E-commerce & logistiek
9314 views

2 Reacties

  • pim

    Dankjewel voor dit artikel over dozen op maat. Met het steeds dynamischer wordende systeem van online winkelen speelt de verpakking van je product een steeds grotere rol omdat de fysieke winkel wegvalt als manier om klanten aan je te binden. Verpakking hoeft niet duur te zijn.

  • Marie de Jonge

    Bedankt voor het delen van de verpakkingstips. Ik verstuur dagelijks ook steeds meer pakketten en zoek de perfecte verpakking die kosten kan besparen. Ik ben daarnaast ook opzoek naar duurzame opties.

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Voer een reactie

Remplissez ce champ