Hoe besteed je jouw e-commerce budget nog slimmer in 2019?

5  min. leestijd 19 december 2018

Je klantervaring verbeteren? Je transportkosten onder controle houden? Uitdagingen die voor 2019 waarschijnlijk bij jou op tafel liggen. In deze blogpost overlopen we een aantal tips waarmee je je e-commerce budget nog slimmer kan besteden. We focussen op 5 verbeterpunten, rekening houdend met de verwachtingen van consumenten en de uitdagingen in de logistieke sector.

Optimaliseer je e-commerce budget in vijf stappen

1. Personaliseer je verpakkingen

Een verpakking is vaak het eerste beeld dat een klant heeft van je merk. Het loont daarom de moeite om een persoonlijke boodschap toe te voegen aan die verpakking. Gewoon om bijvoorbeeld de klant te bedanken voor zijn aankoop of om een brede glimlach op zijn gezicht te toveren. En zoals je weet, is een tevreden klant ook een klant die vaker terugkeert.

Personaliseer je verpakkingen

Hoe ga je te werk? 

 Voeg een flyer toe: kies bijvoorbeeld voor een boodschap om mensen aan te moedigen hun positieve ervaringen te delen op social media. Of geef ze een exclusieve promocode om meer merkbetrokkenheid te creëren. Je flyer personaliseren met de naam van de klant is ook een leuk idee maar ligt al iets complexer.

 Voeg kleurrijk vloeipapier toe: bij webshops van textiel en luxeartikelen wordt vloeipapier meer en meer gebruikt. Het fleurt een saaie verpakking onmiddellijk op. Best gebruik je hiervoor de kleuren van je huisstijl.

 Bedruk je tape: bijna iedereen sluit een doos met tape. Waarom dan geen bedrukte tape gebruiken? Je geeft je merk er meer zichtbaarheid mee of je voegt nog een extra call-to-action toe. Laat de creatieve ideeën de vrije loop gaan!

 Bedrukt je etiketten: voor wie met zijn e-commerce budget extra zuinig wil omspringen, zijn etiketten een goede keuze. Kleef ze eenvoudig aan de binnen- of buitenkant van je verpakking en creëer goedkoop een doos met dat tikkeltje meer.

 Bedrukt je dozen: dozen zijn het verlengstuk van de klantervaring in een winkel. Ze zijn een soort ‘ambassadeurs’ van je merk. Sommige merken voegen zelfs een licht parfum toe, zodat de ervaring van het openen van de doos onbewust bijblijft en hen identificeert. De sleutel tot succes is om in te zetten op dit soort details.

 2. Onderzoek duurzame verpakkingsalternatieven

Consumenten kiezen steeds bewuster voor duurzame verpakkingen. De populariteit van hashtags zoals #0Waste, #Unboxing of #ExcessivePackaging maken duidelijk dat bedrijven anders met hun verpakkingen moeten leren omspringen. Gelukkig vind je tegenwoordig een duurzaam alternatief voor nagenoeg elk type verpakking.

  • Verminder of vervang courante plastic verpakkingen door bijvoorbeeld kraftpapier of papierkussens.
  • Wil je origineel uit de hoek komen? Dan is de Geami WrapPak een oplossing die een absolute meerwaarde vormt voor je bedrijf. Je creëert hiermee een papieren bescherming met dezelfde voordelen en toepassingen als plastic noppenfolie.

Verpak duurzaam met de geami wrappak papierverpakkingen

 3. Hou je transportkosten onder controle en verklein je budget

Transport is een van de belangrijkste uitgavenposten van een logistiek manager. Om de transportkosten optimaal onder controle te houden, moet je zowel het gewicht als het volume van je verpakkingen zien te verminderen:

  • Alles begint bij het analyseren van je meest voorkomende bestellingen en de ordergroottes. Zo weet je welke doosmaten het best passen bij je topproducten.
  • Daarnaast is het aan te raden om een doos met variabele vulhoogte aan te schaffen. Dit soort doos pas je volledig aan, aan de omvang van je product. Hoe nauwer de doos aansluit rond het product, hoe minder volume je verpakking inneemt en hoe lichter het geheel wordt.
  • Vind je niet de perfecte doos? Geen nood! Gebruik deze zoekmachine voor dozen.

Hou je budget onder controle met een doos met variabele hoogte

4. Verbeter je klantervaring

Steeds meer consumenten kopen online. Dat betekent echter niet dat het koop- en bestelproces 100% digitaal verloopt. Het eindigt vaak met de levering van je pakketje. Het openen van dat pakket is een cruciaal moment voor elk e-commerce bedrijf. Het vormt het laatste en belangrijkste contactpunt van een klant met je merk. Je moet dan ook alles op alles zetten om dit zo vlot mogelijk te laten verlopen:

  • Vergemakkelijk het openen: gebruik hiervoor bijvoorbeeld dozen met openscheurperforaties.
  • Vergemakkelijk het retourneren: 90% van de internetgebruikers zijn bereid om opnieuw te kopen op een site met een eenvoudig retourbeleid. Retourdozen zijn de ideale oplossing om het leven van je klant een stuk aangenamer te maken.
  • Vermijd te grote dozen met veel opvulmateriaal (een bron van veel ergernis bij de gemiddelde consument). Kies in plaats daarvan voor een doos met variabele vulhoogte die nauwer aansluit rond je product.

Verbeter de klantervaring via je verpakkingen

 5. Boost de productiviteit van je inpakkers en verklein je budget

Magazijniers en inpakkers… ze zijn de hoeksteen van je bedrijf. Voor een verhoogde productiviteit is het cruciaal om je e-commerce budget te investeren in oplossingen waarbij ergonomie op de werkvloer een sleutelrol speelt:

  • Voorzie ergonomische oplossingen voor je personeel en geef ze werkmateriaal op maat.
  • Moeten je inpakkers per dag meer dan 50 pakjes voorbereiden, dan loont het de moeite om te investeren in verpakkingsmachines en geautomatiseerde processen voor je orderpicking. Je inpakkers moeten hierdoor minder repetitief werk uitvoeren.
  • Controleer en vervang regelmatig je stellingen, rollend materieel, enzovoort. Met werkmateriaal in perfecte staat bereik je het maximum aan productiviteit.

Boost de productiviteit van je inpakkers

Over de auteur

Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Populaire onderwerpen