Share
Hoe bescherm ik mijn verzending tegen diefstal?

Als uitbater van een e-shop maakte je het ongetwijfeld al mee: je pakje werd onderweg naar de klant gestolen. En daar sta je dan: je moet een gloednieuwe verzending bezorgen én je hebt af te rekenen met een ontevreden klant. Had je die negatieve recensie makkelijk kunnen vermijden? Misschien wel met een ander soort verpakking die minder aanlokkelijk is voor diefstal… Denk daarbij aan 2 factoren: discretie en een aangepaste sluiting. Tijd dus om je veiligste verpakkingen uit de kast te halen.

Top 5 van meest gestolen producten per sector (in Europa) - Checkpoint Systems 2013-2014
Top 5 van meest gestolen producten per sector (in Europa) – Checkpoint Systems 2013-2014

Drie verpakkingen waar pakjesdieven naar zoeken

Een Amerikaanse studie1 toonde aan dat zo’n 36% van de online shoppers al te maken heeft gehad met een gestolen bestelling. 56% van de ondervraagden kende zelfs iemand die al eens slachtoffer is geweest van zo’n diefstal. Wat zorgt er nu voor dat een pakje zo aantrekkelijk wordt voor een dief? Shorr Packaging2 legde deze vraag voor aan een 1000-tal consumenten. Hun antwoorden vind je hieronder.3 Drie factoren in het bijzonder leggen we verder onder de loep: branded verpakkingen, boodschappen op het pakje (bv. Fragile, Breekbaar) en de grootte van de verpakking.

verpakkingen waar pakjesdieven naar zoeken

  1. Branded verpakkingen
    Een ‘branded’ verpakking is er eentje waarbij de merknaam of -kleur duidelijk zichtbaar is. Je kan dus al vanop afstand goed raden wat er in de doos zal zitten. Nogal verleidelijk voor iemand met slechte bedoelingen… De oplossing: ga voor een discrete verpakking. Hoe je dat het best aanpakt, leggen we zo dadelijk uit.
  2. Boodschappen op het pakje
    Een waarschuwingsboodschap op een doos kan al een goede hint zijn van wat erin zit. Grote etiketten of bedrukkingen met FRAGILE of BREEKBAAR kunnen erop wijzen dat je pakket een kwetsbaar (en kostbaar) product bevat. Denk maar aan elektronica of kristal. Een subtielere vermelding van dit soort informatie is vaak ook al voldoende.
  3. Grootte van de verpakking
    E-commercebestellingen worden nog té vaak in een veel te grote doos verzonden. In de geest van een pakketdief is het zo dat hoe groter een pakket is, hoe groter de kans is op een mooie buit. Grotere dozen zijn ook makkelijker vanop afstand te herkennen. De oplossing ligt voor de hand: ga voor een kleinere verpakking door je pakket zo goed mogelijk aan te sluiten rond je product. Een compacte verpakking creëer je het makkelijkst met een doos met variabele hoogte of een verzendzak.

Drie verpakkingen die gevoeliger zijn aan diefstal

Hoe vermijd je diefstal van e-shop pakjes?

Diefstal 100% uitsluiten wordt waarschijnlijk erg lastig. Maar je kan wel een aantal maatregelen nemen om pakjesdieven minder te doen watertanden. Kies bijvoorbeeld voor een discrete verpakking, bij voorkeur met een aangepaste sluiting. Hoe ver je hiermee wilt gaan, hangt natuurlijk af van de waarde van je product. Hoe duurder en exclusiever je product, hoe meer aandacht je zal moeten besteden aan een ‘diefstalonvriendelijke verpakking’.

Discrete verpakkingen

‘Discreet’ betekent dat de verpakking neutraal is (bruin of wit) en volledig ondoorzichtig. Het bevat dus geen vermelding van een merk of zijn kleuren. Enkel de beste waarzegger kan nog raden wat erin steekt! Voorbeelden zijn een effen bruine doos, een ondoorzichtige verzendzak of een zwarte wikkelfolie (waarmee je de inhoud van een pallet kan verbergen). Een discrete verpakking komt vooral van pas wanneer:

  • De bestelling een cadeau of verrassing is. De ontvanger weet dan best niet bij welke webshop men het kocht;
  • Het pakje niet persoonlijk kan worden opgepikt;
  • Het pakje niet aan huis kan worden geleverd maar in een afhaalpunt of op een werkplek.

Afhankelijk van het product dat je verkoopt (geneesmiddelen, juwelen, elektronica), kan je er dus een goede zaak mee doen om met discreet verzendmateriaal te werken. Dat betekent echter niet dat je de binnenkant van je pakket ook discreet moet houden. Je kan hier wél gaan voor een bedrukking of voor een persoonlijke boodschap op een kaartje. Zo maak je de unboxing experience tóch nog uniek.

Voorkom diefstal dankzij een discrete verpakking

Aangepaste sluitingen

Tot slot: zolang je pakket nog onderweg is, zijn aangepaste tapes of sluitingen een perfecte manier om pakketdiefstal te ontmoedigen. En vingervlugge dief zal zijn trucs niet meer kunnen bovenhalen. Je kan kiezen uit de volgende oplossingen:

  1. Veiligheidstape: deze tape laat een boodschap achter op de doos zodra je hem verwijdert. Je ziet dan bijvoorbeeld het woord ‘opened’ staan. De tape is erg moeilijk te vervangen na het openen waardoor pogingen tot diefstal nooit onopgemerkt blijven.
  2. Gegomde kleefband: na het aanbrengen dringt de kleefband diep door in het karton van je doos en ‘versmelt’ tot een geheel. Bij het verwijderen zal je het karton onvermijdelijk beschadigen. Dat maakt het een van beste sluitingen met tape. Lees hier meer over de voordelen van gegomde kleefband.
  3. Aanrijgzegel: wordt o.a. gebruikt voor het sluiten van kisten, koerierbakken, vrachtwagendeuren, enz.
  4. Containerzegel: werkt volgens hetzelfde principe als een aanrijgzegel maar is veel robuuster. Geschikt voor containerdeuren. Is enkel te verwijderen met een bouttang.
    Bescherm je e-commerce producten tegen diefstal met de juiste tape
  5. Postdoos met versterkte sluiting: dit soort dozen heeft sluittongen of sluitlippen waardoor de doos beter gesloten blijft.
  6. Onscheurbare verzendzak: eenmaal gesloten zijn je producten zeer stevig verpakt en ook beschermd tegen water en vuil.
  7. Kruiswikkelverpakking: door de grote flappen die over elkaar worden geplooid, is het moeilijker om de doos te openen en bij de inhoud te komen.

Voorkom diefstal van e-commerce verpakkingen met een aangepaste postdoos

Bronnen:
1 www.crresearch.com/blog/2019-package-theft-statistics-report
2 www.shorr.com/packaging-news/2017-05/2017-package-theft-report-porch-pirates-purchase-habits-and-privacy
3 “THE 2017 PACKAGE THEFT REPORT: PORCH PIRATES, PURCHASE HABITS, AND PRIVACY.” The 2017 Package Theft Report: Porch Pirates, Purchase Habits, and Privacy | Shorr Packaging Corporation, 2017, www.shorr.com/packaging-news/2017-05/2017-package-theft-report-porch-pirates-purchase-habits-and-privacy.

Sharing is caring!

Categorieën: E-commerce & logistiek
3354 views

Reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voer een reactie

Remplissez ce champ