Unboxing-ervaring: hoe onmisbaar zijn verpakkingen?

9  min. leestijd 09 december 2022

Originaliteit, authenticiteit, een vleugje magie zelfs? Elke webshop probeert op zijn manier op te vallen in een zee vol concullega’s. Zonder dat sommige bedrijven het beseffen, vormen verpakkingen in dit verhaal vaak de X op een schatkaart. Wat jouw merk on-schat-baar kan maken, zijn de emoties die de consument ervaart bij het uitpakken of ‘unboxen’ van je verzendingen. Ontdek in dit artikel waarom verpakkingen zo cruciaal zijn voor webshops en hoe je een unieke unboxing-ervaring creëert voor je klanten.

1. Waarom zijn verpakkingen onmisbaar?

Kort samengevat: zonder een goede en slimme verpakking zou e-commerce niet mogelijk zijn. Hoezo? Verpakkingen vormen de basis om producten goed te beschermen en veilig te verzenden, maar ze hebben nog zoveel meer in hun mars. Een verpakking is namelijk in veel gevallen het eerste (en soms enige) fysieke raakvlak tussen een consument en een webshop. Extra reden dus om de nodige aandacht te besteden aan de unboxing-ervaring. Is een product goed, veilig en slim verpakt, dan heeft dat zonder twijfel een positieve impact op de merkbeleving. We sommen hieronder de 3 voornaamste redenen op waarom een verpakking onmisbaar is.

Doos met vraagteken over het hoofd van een man

1.1 Marketing en imago

Een doos of verzendzak zegt heel wat over de professionaliteit en uitstraling van een bedrijf. Het vormt een direct fysiek contactpunt tussen je webshop en je klant. In die zin is een verpakking een ideale marketingtool die gerust iets meer in de kijker mag worden gezet. Rekening houden met duurzaamheid en een verzorgde uitstraling is een ding… Je kan daarnaast ook de vorm en het kleurgebruik onder de loep nemen. Het ontwerp en de kleur van een verpakking springen namelijk onmiddellijk in het oog bij de klant. Door dit ontwerp te personaliseren met jouw naam en merkkleuren versterk je niet enkel je merkimago – je zorgt heel eenvoudig voor publiciteit en het verspreiden van jouw boodschap. Hoe slimmer je de verpakking personaliseert, hoe groter de kans dat je merknaam blijft rondzweven in het hoofd van de ontvanger. Op deze manier associeert de ontvanger je webshop met kwaliteit en verhoog je de kans op een tevreden klant.

1.2 Transport en opslag

Een goede verpakking is op logistiek vlak een onmisbare schakel. Met de juiste verpakking aan boord kan je goederen in grote hoeveelheden veel makkelijker opslaan en verplaatsen. Of je stapelt ze slimmer en stabieler op elkaar waardoor je zoveel mogelijk nuttige ruimte kan benutten. Heel eenvoudig om tijd en ruimte te winnen tijdens het verzendproces. Dat compacte verpakkingen daarbij de voorkeur krijgen spreekt voor zich. Zonder de overtollige lucht in een verpakking is er geen opvulmateriaal meer nodig en wordt de laadruimte efficiënter benut. Kort samengevat, je optimaliseert het gewicht van je pakketten en de ruimte die ze innemen tijdens het transport om een hoop kosten te vermijden.

1.3 Bescherming en veiligheid

Verpakkingen hebben bovenal een beschermende functie. Ze beschermen daarbij tegen interne factoren zoals andere producten binnenin een doos. En tegen externe factoren zoals regen, vocht, vuil of een hobbelig transport. Hiermee worden de risico’s verminderd op beschadigingen en retours – én je verlaagt automatisch de CO2-impact van je transport. Zonder beschadigde producten zijn er namelijk geen extra trajecten nodig. We mogen daarbovenop niet vergeten dat een beschadigd product een grotere (milieu-)impact heeft dan het gebruik van een verpakking. Naast het beschermen van een product, garanderen verpakkingen de veiligheid van je orders. Een goed afgeschermde neutrale verpakking is discreet, waardoor nieuwsgierige ogen minder worden afgeleid en pogingen tot diefstal worden ontmoedigd. Ideaal dus wanneer je erg waardevolle producten zou verzenden.

2. Ecologie en de unboxing-ervaring: twee handen op een buik

Voor een positieve unboxing-ervaring raden we je aan om zo duurzaam mogelijk te denken. Consumenten zijn immers meer dan ooit gevoelig voor de milieu-impact van verpakkingen. Verpak je verzendingen daarom zo compact mogelijk en maak gebruik van milieuvriendelijke alternatieven (die bijvoorbeeld gemaakt zijn van papier). Je zal merken dat het wonderen doet voor je imago.

Kies voor duurzaamheid en innovatie voor de beste unboxing-ervaring

2.1 Verpakken zonder lucht

Compact verpakken is de boodschap! Met compacte verpakkingen bespaar je niet enkel tijd en geld. Het zal er ook voor zorgen dat de ecologische voetafdruk van je bedrijf kan worden verkleind. Een verpakking op maat van het product verspilt minder grondstoffen en heeft minder (tot geen) overbodige opvulling nodig. Door de ruimte en het gewicht van je verpakking zo efficiënt mogelijk op te stellen, moet het transportvoertuig minder trajecten afleggen. Dus een compacte verpakking vermijdt niet alleen overbodig verpakkingsafval (wat vervelend kan zijn voor de klant), het vermindert eveneens de CO2-impact. Alleen maar voordelen… Op zoek naar een verpakking op maat? Gebruik eenvoudig deze zoekmachine van RAJA en kies uit meer dan 1.250 formaten dozen.

2.2 Milieuvriendelijke alternatieven

Ondanks het feit dat plastic verpakkingen een nuttige rol blijven vervullen in de verpakkingswereld, denkt de consument er niet altijd hetzelfde over. De duurzame perceptie bij het grote publiek focust voornamelijk op papier en karton. De natuurlijke uitstraling van deze materialen is altijd een pluspunt bij het unboxen. Papier is bovendien enorm veelzijdig, hernieuwbaar en makkelijk sorteerbaar. Wanneer je een volledige verpakking samenstelt uit papier kan je klant dit nadien veel makkelijker sorteren. Geen gedoe meer met het scheiden van materialen. Alles kan samen bij dezelfde afvalstroom. Tegenwoordig bestaan er verschillende duurzame verpakkingsalternatieven op de markt, 100% gemaakt van papier. Denk maar aan noppenfolie, rekfolie, tape, omsnoeringsband, verzendzakken en nog zoveel meer.

3. Vier extra’s voor een unieke unboxing experience

Een onvergetelijke unboxing-ervaring is meer dan de presentatie of functionaliteit van je verpakking. Een verzorgde buitenzijde geeft een goede indruk, maar wat met de binnenzijde? Wanneer de ontvanger zijn verzending openmaakt en de binnenkant ziet, kan je hem écht verrassen. Hiervoor hebben we een aantal populaire suggesties opgesomd.

Vier extra’s voor een unieke unboxing-experience

3.1 Personaliseer de inhoud

Waarom zou je enkel de buitenkant van de verzenddoos of -zak personaliseren? Kies voor de binnenafwerking bijvoorbeeld een leuke kleur vloeipapier die aansluit bij je logo of de buitenzijde van de verpakking. Daarna steek je de factuur in een envelop die je op dezelfde manier gepersonaliseerd hebt en je bent helemaal klaar! Het resultaat? Een nóg sterker beeld van je merkimago.

3.2 Geef een incentive

Een andere optie is het meesturen van een incentive. Zo toon je niet alleen waardering maar garandeer je dat de klant een goede keuze heeft gemaakt. Bovendien worden klanten geëngageerd om zich te binden aan jouw webshop. Je kan dit op 3 manieren doen:

  • Nodig de klant uit voor een winactie waarbij hij zijn bestelling op social media kan delen.
  • Geef een kortingscode mee voor de volgende bestelling.
  • Voeg een gratis sample toe van een ander product.

3.3 Stuur een persoonlijk bedankje

Soms volstaat een simpel bedankje om de klant tevreden te houden. Iedereen apprecieert wel een teken van waardering. Een paar populaire bedankjes die je alvast eens kan uitproberen zijn: een gepersonaliseerde handgeschreven kaart, een klein geschenkje of chocolaatje, goodies of gadgets.

3.4 Plaats een QR-code op de verpakking

Met een QR-code op de verpakking zorg je voor een interactieve kennismaking. De ontvanger kan op deze manier aansluitende digitale content ontdekken. Welke digitale content verbind je dan met de verpakking? Denk maar aan een videotutorial voor het verzonden product, een gedetailleerde handleiding of een promotiecode voor de volgende aankoop op je webshop. Aan de QR-code kan je ook instructies koppelen voor het recyclen, hergebruiken of retourneren van de verpakking.

4. Wat gebeurt er ná de unboxing-ervaring?

Het hele verhaal van de unboxing experience mag niet stoppen bij het opendoen van de verpakking. Wat als je product door een speling van het lot beschadigd is? Of wat als het voor de klant nu tóch niet zo duidelijk is hoe hij de verpakking kan sorteren? Speciaal daarvoor zijn er enkele tips om als webshop je unboxing-ervaring naar een hoger niveau te tillen.

Tips voor ná de unboxing-ervaring

4.1 Afterservice op maat

Een tevreden klant mag je via een briefje of QR-code zeker doorverwijzen naar je webshop om een positieve review of feedback achter te laten. Voor aanvullende vragen verwijs je naar een online FAQ-pagina.

In het geval dat de klant ontevreden is met het product of de verpakkingswijze, laat je hem natuurlijk niet in de kou staan. Daarom voeg je best enkele instructies toe voor het retourneren van het product, het hergebruiken van de verpakking of het correct sorteren ervan. Zoals eerder vermeld, kan dit eenvoudig gekoppeld worden aan een QR-code.

4.2 Voorzie een retouroplossing

Met een retourverpakking hebben klanten de optie hun bestelling terug te sturen als ze niet tevreden zijn met het geleverde product. Natuurlijk kan je zo’n situatie niet altijd voorkomen, maar dankzij de retouroptie kan je de schade gelukkig wel beperken. Elke retourverpakking is voorzien van 2 kleefstrips bovenaan de opening. De eerste kleefstrip dient om het product naar klanten te versturen. De tweede kleefstrip gebruikt de klant om het product te retourneren. Zo ben je er als webshop ook zeker van dat het geretourneerde product in een degelijke verpakking opnieuw tot bij jou geraakt. Was het product gewoon een foute aankoop, dan kan je het nadien weer probleemloos aanbieden in je webshop.

4.3 Hergebruik of upcycling van de verpakking na de unboxing-ervaring

Een memorabele verpakking wordt al eens bijgehouden, op de kast uitgestald of ze krijgt een tweede leven via upcycling. De meest creatieve zielen onder ons gebruiken afgedankt verpakkingsmateriaal zelfs als kerstversiering, Halloween-decoratie of als speeltje voor huisdieren. Een banale doos verandert zo al snel in een creatieve opportuniteit om je klanten te inspireren.

Wil je meer te weten komen over de belangrijke rol van verpakkingen? Luister dan even mee naar Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA Benelux.

Over de auteur

Arne Leën: Gepassioneerd door het schrijven van boeiende artikelen over verpakkingen, magazijnuitrustingen, kantoorartikelen en meer creëert Arne expertise en een uniek perspectief in de RAJA blog. Met een focus op innovatie en duurzaamheid, stelt Arne lezers in staat om weloverwogen beslissingen te nemen in hun verpakkingsactiviteiten.
Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Populaire onderwerpen