Smart cities, smart homes, smart tv’s, smart watches… De reeks wordt elk jaar langer en langer. Zelfs verpakkingen kunnen tegenwoordig ‘smart’ zijn. Ze bieden veel meer mogelijkheden voor de gebruiker en voor de bescherming van je producten. Tijd om halt te houden bij twee soorten van die slimme verpakkingen: intelligente en actieve. Het verschil tussen beide zegt je nu misschien nog niks maar daar zullen we snel verandering in brengen.
1. De twee gezichten van slimme verpakkingen
Net zoals alles wat ‘smart’ is, maken slimme verpakkingen ons leven makkelijker. Ze worden doorgaans opgedeeld in twee categorieën.


2. Voorbeelden van ‘intelligente’ verpakkingen
Intelligente verpakkingen zijn in staat om veranderingen aan je producten te volgen, te meten en te melden – zonder je product te beïnvloeden. Goed om te weten: onderstaande indicatoren helpen je niet enkel om informatie te verzamelen. Ze creëren ook een grotere bewustwording bij de personen die met je producten omgaan. De indicatoren kleven vaak aan de buitenkant van een pakket waardoor het voor iedereen duidelijk is dat er voorzichtiger mee moet worden omgesprongen. Dankzij de indicatoren weet je bovendien perfect waar in de logistieke keten een fout optrad.
Indicator voor koude![]() | Indicator voor warmte![]() |
| • Het venster verkleurt paars als de té lage temp. langer dan 30 min. aanhoudt. • Werkt doorlopend (geen activatie nodig). • Laat ‘m opvallen met dit label. | • 3 vensters kleuren na elkaar rood bij blootstelling aan te hoge temperaturen. • Activatie: trek aan het beschermlipje. • Laat ‘m opvallen met dit label. |
Schokindicator ShockWatch®![]() | Kantelindicator TiltWatch®![]() |
| • Verkleurt als je pakket een bepaalde gravitatiekracht (schok) te verduren kreeg. • Ideaal voor producten die zeer kwetsbaar zijn. • Laat ‘m opvallen met dit label. | • Verkleurt als pakket meer dan 83° helt. • Ideaal voor producten met vloeistoffen zoals airco’s of batterijen (met batterijzuur). • Laat ‘m opvallen met dit label. |
3. Voorbeelden van ‘actieve’ verpakkingen
Een actieve verpakking gaat zélf tot actie over om je producten te beschermen. Zodra er een schadelijke stof wordt waargenomen (water, vocht, zuurstof, enz.) doet de actieve verpakking zijn werk. Hieronder een paar voorbeelden:
Droogmiddel![]() | ESD-verpakkingen![]() |
| • Beschermt tegen schade door vocht of corrosie • Vaak gebruikt bij voedsel of kleding. • Bekijk hier alle mogelijkheden van droogzakjes met klei of silicagel. | • Beschermt tegen een elektrostatische ontlading. • Geschikt voor verpakken van elektronica. • Bekijk hier alle mogelijkheden van antistatische ESD-verpakkingen. |
4. Twee sectoren die niet zonder kunnen
Voedingssector
Tijd en temperatuur zijn twee factoren die een funeste invloed hebben op wat we eten en drinken. Slimme verpakkingen zijn in de voedingssector onmisbaar. Ze vertellen ons bijvoorbeeld of de opgelegde temperatuur werd gerespecteerd (en voor hoe lang). Daarnaast bestaan er indicatoren die inspelen op de luchtvochtigheid, de houdbaarheidsdatum of de traceerbaarheid (om te weten waar je voedsel vandaan komt). Een van de meest innovatieve verpakkingstechnieken is MAP (Modified Atmosphere Packaging). Het komt er daarbij op neer dat lucht uit de binnenkant van de verpakking wordt getrokken. Daarna vervangt men het door een gasmengsel dat het voedsel beter beschermt tegen verderf. Men gebruikt het onder andere voor het knapperig houden van groenten.
Farmaceutische sector
Slimme verpakkingen garanderen een correcte bewaring van geneesmiddelen en bevorderen een juiste naleving van de voorschriften door de patiënt. Naast ‘eenvoudige’ slimme verpakkingen zoals temperatuurindicatoren en droogzakjes, gebruikt men ook almaar vaker nieuwe technologieën. NFC en Bluetooth bijvoorbeeld maken het makkelijker om de verpakking te laten ‘communiceren’ met de patiënt (via zijn smartphone). Het Duitse bedrijf Faller Packaging ontwierp een interactieve verpakking “Smart Packaging” genaamd. Het pillendoosje herinnert de patiënt er aan wanneer hij zijn geneesmiddel moet innemen en hoe hij dat precies moet doen.
De markt van de slimme verpakkingen is er zeker eentje om verder in de gaten te houden. Voor de periode 2017-2023 gaat men uit van een jaarlijkse groei van zo’n 5% (Market Research Future). Ongetwijfeld zullen nog heel wat nieuwe toepassingen en technologieën tot onze alledaagse verpakkingen doordringen. Benieuwd wat de toekomst brengt!










