Kleding en textiel verpakken, hoe doe je dat?

6  min. leestijd 20 september 2023

Kleding en textiel verpakken is een echt vak apart. Heb jij een webshop of winkel waarin je kleding aanbiedt? Kies dan voor verzendverpakkingen die je pakketje compact houden, die je kan personaliseren en die bovenal milieuvriendelijk zijn. Vooral dat laatste is een cruciale factor waarmee je het verschil kan maken… Krab je nu even in je haar en weet je niet zo goed waar te beginnen? Geen zorgen! In dit artikel vind je alle tips van RAJA om je kleding succesvol te verpakken en te verzenden in een handomdraai.

1. Vijf onmisbare features van een goede textielverpakking

Kledingstukken (en textiel in het algemeen) zijn flexibele, lichtgewicht items die gemakkelijk zijn te vervoeren via een koerierdienst. Maar sommige materialen, zoals linnen, zijde of angora, zijn kwetsbaarder dan katoen of synthetische stoffen. Zij vragen om een extra beschermende verpakking. De geschikte verpakkingsmaterialen kiezen is dus cruciaal voor een geslaagde verzending. Daarom sommen we hieronder vijf belangrijke factoren op waaraan je extra aandacht moet besteden bij het kiezen van een geschikte textielverpakking.

1. Zorg voor een milieuvriendelijke bescherming

Vanaf de productiefaciliteit tot aan de levering is het belangrijk om textiel goed te beschermen tegen vocht en mogelijke scheuren. Vocht, regen en vuil kunnen een kledingstuk volledig ruïneren. Bij de keuze van een verpakking moet je er dus voor zorgen dat het tegen deze factoren bestand is. Het is daarom slim om te kiezen voor scheurbestendig en waterafstotend plastic, of voor stevig kraftpapier met een hoog grammage.

Beide materialen zijn bovendien goed apart te sorteren en te recyclen. Want ook het duurzame karakter van je verpakking mag natuurlijk niet ontbreken. Best zorg je ervoor dat je volledige verpakking is samengesteld uit slechts 1 grondstof: óf 100% plastic, óf 100% papier dus. We noemen dit ook wel een monoverpakking. Dit is achteraf een stuk makkelijker te sorteren én te verwerken tot nieuwe verpakkingen.

2. Kies een praktische verpakking

Kies voor een verpakking die gemakkelijk in elkaar is te zetten en te sluiten (aan de hand van een kleefstrip of zipsluiting). Zo maak je het je inpakkers een stuk makkelijker om bestellingen klaar te maken.

3. Focus op de klantervaring

Creëer een aangename en unieke ervaring bij het uitpakken. Dat doe je door onder andere te kiezen voor een “frustratievrije verpakking”. Zo’n verpakking is in de eerste plaats heel compact. Hoe slimmer en compacter je verpakt, hoe beter dit zal zijn voor de klantervaring. Want minder overbodig verpakkingsafval, dat willen we toch allemaal?

Compact verpakken kan eenvoudig met bijvoorbeeld een verzendzak: die duw je helemaal plat zodat er geen overbodige lucht meer inzit. Of je kiest voor een smalle brievenbusdoos die makkelijk in de sleuf van een brievenbus past.

4. Makkelijk te openen en retour te sturen

Online gekochte kleding kan niet worden gepast. Het is daarom niet verwonderlijk dat de retourcijfers bij kleding veel hoger liggen. Zo kunnen je klanten alsnog een andere maat bestellen. Om het retourneren van een product voor je klant én jezelf makkelijk te maken, kies je best voor een retourverpakking. Zo’n doos of zak heeft 2 sluitstrips. Eentje om te gebruiken door je inpakker. En een tweede om te gebruiken door je klant om de verpakking desgewenst terug te sturen.

Daarnaast is het handig als je verpakking een scheurstrip heeft zodat je het pakje kan openen zonder schaar of cutter. Dat is veel veiliger voor je kwetsbare stoffen items binnenin.

5. Hou je verpakking discreet

Kledingstukken zijn vaak persoonlijk en kunnen héél uiteenlopend zijn van kostprijs. Om te garanderen dat de bestelling van je klant strikt vertrouwelijk blijft, is het aan te raden om een volledig ondoorzichtige verpakking te kiezen. Zo voorkom je onder andere de risico’s op diefstal.

De vijf features van een goede verpakking voor textiel en kleding

 

2. RAJA’s selectie verpakkingen voor kleding en textiel

Inspiratie nodig om de perfecte textielverpakking te vinden? Bekijk dan hieronder onze selectie van compatibele dozen en verzendzakken. Je vindt ze in een brede waaier van formaten in de webshop van RAJA.

Verzendzak van gerecycled plastic met retoursluitingVoorbeeld van een plastic verzendzak van gerecycled plastic met retoursluiting.
• Van soepel en licht plastic: voegt geen extra gewicht toe. Bespaar op je verzendkosten.
• Zeer sterk: bestand tegen scheuren en water.
• Gebruiksvriendelijk: met scheurstrip om makkelijk te openen en retoursluiting om indien nodig weer retour te sturen. 
Verzendzak van gerecycled plastic met bodemvouwVoorbeeld van een verzendzak met bodemvouw voor het verpakken van textiel.
• Van soepel en licht plastic: voegt geen extra gewicht toe. Bespaar op je verzendkosten.
• Zeer sterk: bestand tegen scheuren en water.
Grote inhoud: met brede bodemvouw om makkelijk volumineuze producten te verzenden.
Verzendzak van kraftpapierVerzendzak van kraftpapier met retoursluiting als verpakking voor textiel.
Milieuvriendelijk: recyclebaar en voor 100% van hernieuwbaar papier.
Grote inhoud: met brede bodemvouw om makkelijk volumineuze producten te verzenden.
Gebruiksvriendelijk: met scheurstrip om makkelijk te openen en retoursluiting om indien nodig weer retour te sturen.
Extra platte verzenddoosExtra platte doos van RAJA gebruikt als verpakking voor een t-shirt en ander textiel.
Extra compact: beperk het volumegewicht van je pakket. Kies voor een model van max. 2,5 cm hoog zodat je direct kan leveren via een brievenbus.
Beschermend: zeer sterke kartonlaag om je fragielere textielproducten nóg beter te beschermen.
Cartoon van een doos die een postverpakking in de sleuf van een brievenbus steekt

Gepersonaliseerde verpakkingen: ga voor een geweldige klantervaring!

Een gepersonaliseerde verpakking is een absolute must wanneer je de klantervaring naar een hoger niveau wil tillen. Zonder extra inspanning kan je je zo écht onderscheiden van je concullega’s om de hoek. Hoe zou jij je verpakking kunnen personaliseren?

Kies voor verpakkingen in de kleuren van je merk of collectie.
Toon je slogan of schrijf een persoonlijke boodschap op de verpakking.
Laat je merklogo rechtstreeks printen op de verpakking.
Omwikkel je kleding met vloeipapier in de kleuren van je merk.

Doorheen de seizoenen (of in functie van feestdagen) kan je je verpakking veranderen om een betere klantenbinding op te bouwen. Maar bovenal creëer je hiermee een echt wow-effect wanneer iemand jouw pakje ontvangt.

3. Je pakket succesvol laten verzenden

Je textielverpakking zorgvuldig selecteren is een essentiële stap, maar de levering is nét zo belangrijk voor de klantervaring. Zonder een goede leverancier of koerierdienst zouden al je verpakkingsinspanningen teniet worden gedaan. Welke criteria moet je in je achterhoofd houden bij het kiezen van een goede verzendpartner?

  • De kwaliteit van de leveringen: tijdige levering, geen productschade, enz.;
  • De aangeboden diensten: volledige ladingen (per pallet) of afzonderlijke pakketten;
  • De wijze van transport: over zee, over de weg, door de lucht of per spoor, of levering aan huis, in een afhaalpunt, enz.;
  • De traceerbaarheid van een order: het in real time volgen van pakketten, de mogelijkheid tot een herverzending in geval van een leveringsprobleem;
  • De toegepaste tarieven: voordelige betalingsopties, hoogte van de belasting.

Dankzij een goede en stevige verpakking kan je je producten optimaal beschermen. Zo voorkom je retourzendingen die je potentieel veel geld kunnen kosten. Een besparing waar je dus geen neen tegen kan zeggen! Voor een geweldige klantervaring kan je je bovendien onderscheiden met frustratievrije en gepersonaliseerde verpakkingen. Hiervoor heb je de keuze uit tal van mogelijkheden en verpakkingsfeatures. Voor nog meer advies over het verpakken van textiel verwijzen we je graag door naar ons artikel over papieren verzendzakken. Of download onderstaande verpakkingsgids voor e-commerce.

PDF Verpakkingsgids voor e-commerce

Over de auteur

Christophe Jansen: Christophe werkt als auteur voor RAJA. Als Content en Communicatie Specialist geeft hij vorm aan het verhaal achter RAJA's producten.
Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





 

Populaire onderwerpen